Jak zacząć karierę w marketingu?

Jak zacząć karierę w marketingu?

Orientujesz się w social mediach? Masz zdolności analityczne? Napisanie artykułu na dowolny temat nie jest dla ciebie problemem? Język angielski myli ci się z polskim? Trafiłeś w dziesiątkę – branża marketingowa szuka właśnie ciebie.

 

Perspektywy zawodowe w marketingu

Rodzajów stanowisk w marketingu jest tak wiele, jak rodzajów czekoladek w bombonierce. Czujesz się mocny w obróbce zdjęć? Programy do tworzenia grafiki nie mają przed tobą tajemnic? Agencje reklamowe potrzebują dobrych grafików, którzy odpowiednio zwizualizują potrzeby klienta oraz zadbają o to, aby produkt wyglądał atrakcyjnie.

 

Jako człowiek odpowiedzialny za PR w firmie, będziesz odpowiedzialny za reprezentowanie przedsiębiorstwa przed mediami. PR-owiec jest odpowiedzialnym stanowiskiem, gdyż osoba ta troszczy się o prawidłowe stosunki firmy z otoczeniem. Ponadto rozwiązuje problemy wizerunkowe przedsiębiorstwa oraz kontaktuje się z władzami lokalnymi.

 

Piszesz opowiadania, artykuły, masz doświadczenie redaktorskie? Stąd prosta droga do zostania copywriterem. Pod tym pojęciem kryje się osoba, dla której słowo w reklamie nie ma tajemnic. Słowo jest tutaj produktem. Klient składa ci zapotrzebowanie na tekst, scenariusz, a ty to piszesz.

 

Nic nie stoi na przeszkodzie, abyś zamiast oglądać filmy na YouTube, sam został YouTuberem. Krótkie materiały wideo to najbardziej popularna i atrakcyjna forma reklamy, a praktyką stały się już współprace internetowych twórców wideo z klientami o znanych nazwach. A jeśli nie produkcja wideo, to może specjalista od social mediów? Profesjonalna obsługa kanałów klienta w mediach społecznościowych to nie lada wyzwanie i nic dziwnego, że kandydaci na to stanowisko są w branży marketingowej cenieni.

 

Wymienione perspektywy zawodowe to jedynie wierzchołek góry lodowej o nazwie kariera w marketingu. Swoje umiejętności sprawdzisz także na takich stanowiskach jak event manager (organizujesz wydarzenia), specjalista SEO/SEM (dbasz o to, aby strona klienta pokazywała się wysoko w wyszukiwarkach), content manager (zarządzasz zespołem kreatywnym, tworzysz produkt odpowiadający wymaganiom klienta).

 

Dlaczego warto pracować w branży marketingowej?

Nigdy nie będziesz narzekał na brak pracy w branży marketingowej. Każda firma potrzebuje działu reklamy, zatem ciągle będzie zapotrzebowanie na znających się na niej ludzi. Pracując w branży marketingowej wpływasz na otaczającą cię rzeczywistość, tworzysz ją, zmieniasz. Wyobraź sobie jak wielką satysfakcję sprawi ci ujrzenie własnego pomysłu w przestrzeni publicznej? Nuda, monotonność, powtarzalność, ramowe godziny pracy – żaden z tych elementów nie dotyczy marketingu. W agencji reklamowej wykorzystujesz swoją wyobraźnię oraz rozwijasz kreatywność. Każde nowe zlecenie jest inne od poprzedniego, jest wyzwaniem, a taka kariera jest niczym innym jak przygodą.

 

Gdzie szukać pracy?

Każda kariera ma swój początek, a w marketingu poznanie podstaw branży jest szczególnie ważne. Chociaż wykształcenie wyższe nie jest kluczowym osiągnięciem, na pewno będzie ci łatwiej przekonać późniejszego pracodawcę, jeśli ukończysz kierunki powiązane z marketingiem ­– dziennikarstwo, zarządzanie, marketing, ekonomia. 

Najlepiej jest zacząć jak najszybciej, a podstaw i doświadczenia nauczyć się na praktykach bądź stażach. Wystarczy przeszukać ogłoszenia na portalach internetowych, branżowych, aby natrafić na ciekawą ofertę pracy. Nie bój się odezwać do agencji reklamowej, w której chciałbyś znaleźć zatrudnienie albo rozwijać swoją karierę. Zatrudnienie w kwestiach marketingowych znajdziesz także w korporacjach, bankach. Efektywnym sposobem będzie obserwowanie kanałów firm w social mediach, które najbardziej cię interesują.

 

Jakub Tyszkowski

 

Be-content
Content marketing na najwyższym poziomie

kontakt