Jak tworzyć marketingowe treści, które angażują?

Masz własnego bloga lub stronę internetową, lecz nie wiesz, jakie treści pisać, aby poszerzyć grono czytelników lub klientów? A może masz już dość pisania do szuflady i chcesz zaistnieć w Internecie jako twórca mądrych i użytecznych dla każdego treści? Jeśli tak, to być może nadszedł najwyższy czas, aby zastanowić się nad marketingiem treści. Sprawdź zatem, na czym polega i podejmij właściwą decyzję już dziś.

 

Czym są treści marketingowe?

Marketing treści (content marketing) polega na tworzeniu i promocji treści, które powinny być rzetelne, unikalne, a przede wszystkim ściśle dopasowane do konkretnej grupy docelowej. Co więcej, dobre treści powinny nie tylko przyciągnąć uwagę potencjalnego klienta – ich celem jest także zbudowanie z nim relacji, która może skutkować długotrwałą, owocną współpracą. Treści marketingowe powinny zachęcać użytkownika do aktywności, poszukiwań, aby znalazł on odpowiedź na pytania i rozwiązał za ich pomocą swoje problemy, a dzięki temu – może nawet pomóc innym poprzez dalsze udostępniane ich w mediach społecznościowych, na których jest stale obecny. Do najpopularniejszych treści tego typu można zaliczyć:

  • Informacje o produkcie bądź usłudze,
  • Porady z różnych dziedzin np. kuchnia, psychologia, nauka,
  • Rozrywka, czyli wiadomości ze świata mediów,
  • Blogi branżowe bądź firmowe,
  • Serwisy tematyczne, które skupiają się tylko na jednej, ale konkretnej dziedzinie np. sprzęt narciarski, produkty AGD,
  • Filmy instruktażowe lub kursy on-line typu webinar.

 

Warto również wspomnieć, że treści te docierają do odbiorcy na wiele różnych sposobów, m.in. poprzez kanał You Tube, Facebook, Twitter, Google+ i wiele innych. To właśnie dzięki nim Internauci dowiadują się o nowych produktach i usługach, a tym samym są one bardziej widoczne w wynikach wyszukiwania.

 

tworzenie treści marketingowych
Proces tworzenia treści marketingowych

 

Tworzyć, a jednocześnie angażować? To możliwe!

Zanim jednak przystąpisz do pisania i publikowania czegokolwiek, warto najpierw wziąć pod uwagę kilka ważnych czynników, czyli odpowiedzieć sobie na pytanie: jak tworzyć marketingowe treści, które angażują?

 

  • Określ grupę docelową – czyli grupę odbiorców Twoich tekstów. W przypadku bloga o książkach będą to czytelnicy, którzy lubią czytać dużo i często, a jeśli będzie to strona firmowa typu sklep internetowy – jego potencjalni klienci. Każda z tych grup ma również swoje określone oczekiwania i potrzeby, które będą zaspokajać m.in. poprzez szukanie informacji w Internecie. Pamiętaj, że obecnie jest on najszybszą drogą dotarcia do nich, dziś bez niego ani rusz.
  • Wybierz odpowiednią formę przekazu – w zależności od grupy docelowej trzeba również wybrać środek komunikacji, czyli rodzaj treści. Może nim być m.in.: poradnik typu „Jak upiec kaczkę z jabłkami?”, opis konkretnego produktu np. ekspresu do kawy typu combi, recenzja filmu lub relacja z koncertu ulubionego zespołu, a nawet film video z zakresu psychologii lub rozwoju osobistego. A tym samym warto zastanowić się nad rolą, którą Ty sam chcesz odgrywać: eksperta, przyjaciela czy nauczyciela.
  • Zadbaj o odpowiednią jakość tekstów – pisząc dany tekst, trzeba mieć na uwadze takie aspekty jak: właściwy dobór źródeł, unikalność, rzetelność, wiarygodność, wzbudzenie emocji, skojarzeń lub zachęta do dyskusji. Ponadto jego forma i objętość powinna być ściśle przystosowana do rodzaju kanału, w którym się pojawi, czyli szatę graficzną – w tym również dodać ciekawe zdjęcie lub grafikę. Nie wolno także zapomnieć o poprawnym języku, gramatyce i stylistyce, szczególnie przy tekstach pisanych w języku obcym.
  • Systematycznie promuj umieszczanie tekstów w popularnych social mediach oraz innych tego typu bardzo szybko da odpowiedź na pytanie, czy dany tekst jest dobrze napisany, czy też nie. W głównej mierze czynnikiem decyzyjnym jest tu ilość komentarzy, wyświetleń, udostępnień, lajków itp. Im większa ich ilość, tym popularniejszy jest tekst, a radość jego autora – tym większa.
  • Bądź na bieżąco – zanim przystąpisz do pisania, sprawdź najpierw „co w trawie piszczy”, czyli przejrzyj Internet. Dzięki temu nie tylko dowiesz się, o czym mówią, czy piszą inni, ale być może przez to sam zainspirujesz się do napisania ciekawego tematu. Pamiętaj, że tekst tekstowi nierówny, ponieważ marketing treści to coś, co nieustannie się rozwija, przekształca oraz zmienia z upływem czasu i bardzo łatwo o jego dezaktualizację.

 

A zatem napisanie tekstu zawierającego marketingowe treści, które angażują, nie jest rzeczą łatwą – to długi, żmudny proces wymagający wiele czasu, uwagi i cierpliwości. Na jego pełny sukces składa się bowiem wiele czynników, które dodatkowo muszą tworzyć spójną, harmonijną całość. Warto na nie więc zwrócić uwagę, aby efekt naszej pracy przyniósł satysfakcję.