Czym jest storytelling w marketingu?

Czym jest storytelling w marketingu?

 

Dobry marketing to w każdej firmie jedna z najważniejszych kwestii. Współczesne metody marketingowo-reklamowe rozwijają się bardzo szybko, a utarte schematy odchodzą w zapomnienie. Aby zaistnieć na rynku lub utrzymać się na nim należy się wyróżniać i podążać za trendami. Obecnie jedną z najchętniej używanych technik w marketingu jest storytelling. 

 

Storytelling opiera się na świadomym budowaniu relacji z klientem dzięki działaniu na jego emocje oraz wyobraźnię. Najczęściej  odbywa się to za pomocą historii wziętych z życia czy metafor, które nie są trudne do rozszyfrowania. Dzięki opowieściom buduje się wieź, nie tylko między ludźmi, ale przede wszystkim buduje się w ten sposób emocjonalne zaufanie do marki czy produktu. Największą siłę oddziaływania w marketingu zdobywamy dzisiaj dzięki interakcjom, co bardzo łatwo wykorzystać w opowieści. Klient szybciej zapamięta reklamę, która skojarzy mu się z dobrymi emocjami, nawiąże w pewien sposób do jego życia lub pewnych wydarzeń. Z pewnością na dłużej w pamięci pozostanie reklama, która  wzruszy lub będzie bawić, a taki zabieg jest bardzo często wykorzystywany w storytellingu.

 

Marketing w formie storytellingu jest  w pewnym sensie manipulacją, która jednak najczęściej ma zabarwienie pozytywne, dodaje nam otuchy, podnosi na duchu, przypomina, że jesteśmy kimś ważnym i że możemy wiele osiągnąć. Dzięki temu firma staje się inspiracją,  a klient jest siniej związany z marką i podświadomie kupuje nasze produkty. Dodatkowo  wyobraźnia odbiorcy jest pobudzona, a pragnienia są stale stymulowane. Oto największa tajemnica storytellingu. 

 

Opisywana wyżej forma marketingowa została wykorzystana na świecie już 40 lat temu, korzystają z niej takie firmy jak Apple czy Coca-Cola. Prawdopodobnie dlatego stanowią one jedne z najbardziej rozpoznawalnych marek na świecie. W Polsce moda na storytelling powoli zaczynać się zwiększać, co możemy zauważyć w marketingu takich marek jak Tymbark, Wedel czy Żywiec. 

 

Dobry marketingowiec to skarb

Specjalista do spraw marketingu powinien jak najlepiej znać klienta aby odpowiednio dostosować kampanię reklamową. Dzięki odpowiednim umiejętnościom takiej osoby storytelling może sprawić, że stali odbiorcy będą częściej i chętniej sięgać po nasze produkty, a dodatkowo wzrośnie liczba nowych klientów. Jakie cechy powinny więc wyróżniać takiego specjalistę? Przede wszystkim powinien być niesamowicie kreatywny i pozbawiony prostego, schematycznego myślenia, powinien wręcz wychodzić z inicjatywą tworzenia czegoś zupełnie nieszablonowego. Przyda się również umiejętność analitycznego myślenia, konsekwencja i komunikatywność. Marketingowiec nigdy nie stoi w miejscu, musi być otwarty i wciąż uczyć się nowych rzeczy. Dodatkowo musi doskonale posługiwać się językami obcymi i mieć tzw. „lekkie pióro”. Taka osoba z pewnością świetnie odnajdzie się w storytellingu i będzie odnosić same sukcesy.  

 

Kilka wskazówek czyli jak stać się mistrzem storytellingu

Najważniejsze porady dotyczące storytellingu:

  • zbuduj wieź z odbiorcą,
  • pobudzaj emocje,
  • wystrzegaj się utartych, schematycznych zwrotów,
  • stwórz krótką, uniwersalną historię,
  • bohater Twojej opowieści musi kojarzyć się pozytywnie,
  • zacznij od wstrząsu, który zatrzyma uwagę,
  • użyj wyrazistych postaci,
  • używaj naturalnego języka,
  • nie kończ historii morałem.

 

Ostatecznym celem storytellingu  jest poprowadzenie historii w taki sposób aby Twój produkt był rozwiązaniem fabuły lub problemu głównego bohatera. To on ma sprawić, że historia zakończy się pozytywnie. Dzięki temu budujesz swoją markę i wizerunek, a co za tym idzie – zdobywasz klientów i zainteresowanie. 
 

Be-content
Content marketing na najwyższym poziomie

kontakt