Jak promować markę w gastronomii?

Odwiedzając punkty gastronomiczne, oczekujemy profesjonalnej obsługi na najwyższym poziomie. Niezależnie od tego, czy właśnie otworzyliśmy małą kawiarnię, prowadzimy wieloletnią rodzinną piekarnię, czy jesteśmy właścicielami popularnej restauracji, warto zadbać o identyfikację wizerunkową miejsca. Świadomość marki to bardzo istotny element marketingowy również w branży gastronomicznej.

 

Identyfikacja wizualna to ważny element kreowania marki.

Wizerunek obsługi, a postrzeganie marki

Branding, czyli proces budowania świadomości marki, powinien być jednym z najważniejszych elementów tworzenia marki gastronomicznej. Rozważania na ten temat, warto rozpocząć od analizy podwładnych. Szczególnie mocno należy przyjrzeć się pracy kelnerów, barmanów i sprzedawców, czyli osób, które mają bezpośredni kontakt z klientami. To właśnie ta część zespołów gastronomicznych stanowi (zaraz po menu i wystroju) główną wizytówkę lokalu. Ich wygląd i zachowanie zawsze powinno być nienaganne i zgodne ze społecznymi zasadami.

 

Wizerunek całego zespołu może stanowić skuteczne narzędzie komunikacji z klientami oraz sposób kreowania marki na zewnątrz. Istnieje wiele czynników wpływających na odbiór obsługi przez klientów. Do najważniejszych zaliczyć można wygląd zewnętrzny, mimikę twarzy i zachowanie.

 

Wygląd zewnętrzny pracownika, jako wizytówka firmy

Ubiór to bardzo ważny czynnik kształtujący wyobrażenie o marce gastronomicznej. Wygląd zewnętrzny pracowników buduje prestiż firmy na rynku. Dlatego też marki gastronomiczne, często decydują się na wykorzystywanie tzw. dress codu, czyli ujednoliconego stylu ubioru przeznaczonego dla wszystkich pracowników.

 

Prowadząc placówkę gastronomiczną, warto zainwestować w profesjonalną odzież zaopatrzoną w firmowy logotyp. Ubrania z logo firmy powinni nosić zarówno pracownicy tzw. pierwszego kontaktu, ale i kucharze, piekarze, cukiernicy, pomoc kuchenna, a nawet obsługa sprzątająca. Ujednolicony strój komunikuje, że zespół działa w poczuciu wspólnoty dbającej o wizerunek marki.

 

Odzież z nadrukiem firmowym, dobrze prezentuje się nie tylko podczas pracy w lokalu, ale także w trakcie spotkań branżowych, targów gastronomicznych, czy imprez firmowych (również tych obsługiwanych bezpośrednio przez załogę). Decydując się na zakup firmowej odzieży dla gastronomii, warto wziąć pod uwagę skład materiału, z którego jest uszyta. Pamiętajmy, że pracownicy gastronomii bardzo często pracują więcej niż 8 godzin w ciągu doby, więc należy zapewnić im maksymalny komfort pracy również w zakresie ubioru.

 

Logotypy na odzieży gastronomicznej muszą być trwałe i estetyczne, a zarazem czytelne.  Tu dobrym rozwiązaniem będzie zastosowanie metody sitodruku. Sitodruk na koszulkach firmowych zapewni długotrwałe użytkowanie nawet po wielokrotnym praniu. Zarówno na bluzkach, kitlach, fartuchach, jak i czapkach, można stosować także inne metody znakowania – np. haft, termonadruk czy termotransfer.

 

Schludny ubiór to jednak nie wszystko. Warto zadbać także o inne elementy wyglądu zewnętrznego, takie jak upięcie włosów, minimalizacja biżuterii, niekrzykliwy makijaż u pań i zadbane dłonie i paznokcie.

 

Równie istotne, jak wygląd zewnętrzny, jest zachowanie i mimika twarzy. Komunikacja niewerbalna pozwala nam przekazać szereg emocji w kierunku klienta. Pozytywne gesty, odpowiednia mimika twarzy i należyty dystans społeczny, budują zaufanie marki wśród odbiorców.

 

Wygląd pracownika to bardzo istotny element wpływający na postrzeganie marki na zewnątrz.

Firmowe gadżety reklamowe w gastronomii

Najbardziej znanymi gadżetami reklamowymi są długopisy, jednak w gastronomii nie odnajdują zbyt dużego uznania. Poza obowiązkowymi koszulkami z własnym logo warto pokusić się o inne elementy, które są w stanie wykreować profesjonalizm w oczach klientów. Do najbardziej popularnych nośników reklamowych w gastronomii zaliczyć można:

  • opakowania na wynos,
  • nakrycia stołowe,
  • poduszki,
  • parasole i markizy ogrodowe,
  • ulotki,
  • wizytówki.

 

Opakowania z firmowym logo

Każda niemal firma działająca w branży gastronomicznej, korzysta z dodatkowych opakowań. Najczęściej są to jednorazowe kubki na napoje, plastikowe i papierowe opakowania na wynos, kartony na torty i ciasta, reklamówki na pieczywo. Każde z opakowań może stanowić swoiste medium reklamowe. Wystarczy zamówić odpowiedni projekt, by łatwo wyeksponować markę w przestrzeni publicznej.

 

Zastawa z nadrukiem

Dla miejsc, które serwują dania oraz napoje na miejscu, odpowiednie będzie ulokowanie logo na zastawie stołowej. Znaki graficzne marki najczęściej sprawdzają się na filiżankach, talerzykach oraz szklankach. Taka ekspozycja sprawia, że marka postrzegana jest jako profesjonalna i dbająca o każdy detal obsługi.

 

Poduszki z Twoim logo

Coraz częściej w kawiarniach i restauracjach możemy zrelaksować się w otoczeniu elementów zaczerpniętych prosto z naszych domów. Kanapy i ławy są przystrajane ozdobnymi poduszkami, które mogą stanowić idealny nośnik reklamowy. Poduszka z własnym logo to również znakomita forma prezentu dla klienta.  

 

Marka widoczna na parasolach i markizach

Kiedy prowadzisz lokal z ogródkiem, warto zainteresować się parasolami i markizami reklamowymi, które nie tylko ochronią klientów przed słońcem i deszczem, ale także będą znakomitą formą marketingu zewnętrznego. Widoczne z daleka gadżety, są z reguły drukowane trwałymi metodami, toteż odporne są na wszelkie warunki atmosferyczne.

 

Tradycyjne broszury i wizytówki

W gastronomii warto stosować także klasyczne formy reklamy, takie jak wizytówki i ulotki. By przekaz na tego typu nośnikach nie był nachalny, a klienci byli chętni do zabrania go ze sobą, wystarczy umieścić w treści informację, która da im dodatkowe korzyści (np. zniżka podczas kolejnego zakupu, promocja typu „kup 3 kawy, czwarta gratis!”).